Hydractief controlelampje.

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Hydractief controlelampje.

Post by web »

JW-C5 wrote: Tue Jan 12, 2021 11:16 am Wat je schrijft
Juist in de sportstand gebruik je trouwens niet meer dan standaard HP met stugge bollen. In comfortstand komt de extra bol erbij. :!:
was bij de eerste XM het geval.

Bij de Xantia is dat niet meer zo, daar wordt in de sportstand de derde bol niet meer altijd uitgeschakeld, maar iets eerder dan in de gewone stand als je rijdt.

Groet,
JW
Eigenlijk bedoelde ik met "sportstand" in dit geval "door de computer uitgeschakelde derde bol", in het midden latend wanneer precies (dát wilden we juist onderzoeken). Maar ik drukte me niet duidelijk genoeg uit!
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Hydractief controlelampje.

Post by web »

henkr wrote: Tue Jan 12, 2021 4:38 pm Is er ook nog een verschil in inschakelmoment tussen voor- en achterkleppen?
Interessante vraag. Kán dat? Oftewel hebben ze een afzonderlijke draad naar de hydractief computer?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hydractief controlelampje.

Post by henkr »

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het wel wenselijk is, er zijn meerdere sensoren die de HA kleppen triggeren, als bij voorbeeld de stuursensor in een scherpe bocht gaat reageren is het sluiten van de derde bol op de vooras gewenst maar zal op de achteras minder effect hebben.
Bij een aangekoppelde caravan is duidelijk te merken dat bij een "deining" in de weg het systeem zegt: "Tot hier en niet verder", dat is een moment waarop een reactie op de vooras gewoon niet nodig is.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Hydractief controlelampje.

Post by JW-C5 »

Dezer dag krijg ik weer toegang tot de CitDoc's en de schema's.
Ik zal dat kijken of ik daar iets over kan vinden.

Eerder kwam de vraag langs of de sportstand NC of NO is.
Bij de C5 is het zo dat er een bekrachtiging nodig is om de derde bol uit te schakelen. Of dat bij de Xantia ook zo is weet ik niet.

Overigens verbaast mij dat wel, ik zou het failsafe vinden als die bol normaliter uitgeschakeld is, en er bekrachtiging nodig is om 'm in te schakelen.
Maar kennelijk heeft men geoordeeld dat er geen risico is op onverwacht stuurgedrag in grensgevallen, met alle bollen actief.

Groet,
JW
Post Reply