Meedenkers gevraagd - balans autoradio

Dat met die draadjes...
Post Reply
de_skileraar
Posts: 24
Joined: Fri Dec 06, 2019 4:16 pm

Meedenkers gevraagd - balans autoradio

Post by de_skileraar »

Goedemorgen,

Mijn (Sony) autoradio geeft wat afwijkend gedrag op de achterspeakers. Als ik al het geluid op achteren zet, en dan volledig links of volledig rechts, blijven beide speakers geluid geven. Ik verdenk mijn autoradio van een defect. Vind alleen 'trial-'n-error' met een nieuwe autoradio zonde van het geld.
Kan iemand mijn vermoeden bevestigen of weerleggen? Dan kan die nieuwe radio daarna wellicht alsnog...

Ik gebruik overigens geen losse versterker.

Dankjewel vast. Mooie jaarwisseling.

Gr, Frank
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Meedenkers gevraagd - balans autoradio

Post by henkr »

Als deze radio het eerder wel goed deed en aan de wijze van aansluiten is niets veranderd zou je mogen aannemen dat het geen sluiting/overlapping in de bedrading is.
Er staat niet ergens ver weg in het menu een mono-stand?
"La meilleure voiture française jamais construite"
de_skileraar
Posts: 24
Joined: Fri Dec 06, 2019 4:16 pm

Re: Meedenkers gevraagd - balans autoradio

Post by de_skileraar »

Dankjewel Henk.

Mono staat niet 'aan'.
Ik wil ook nog even de aansluiting van de Parro uitsluiten.
Maar als de fasen van de achterspeakers om een of andere reden kruislings met elkaar verbonden zijn, heeft balans naar links op de radio effect op de rechterspeaker. Toch?
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Meedenkers gevraagd - balans autoradio

Post by bthomas »

Als de uitgangen voor links en rechts achter met elkaar verbonden zouden zijn zou je dat effect krijgen dat je beschrijft. Maar het is heel onlogisch dat zoiets het geval zou zijn. De enige reden die kan bedenken om zoiets te doen zou zijn dat 1 versterkeruitgang is opgeblazen en men toen links en rechts maar heeft verbonden. Laten we eerlijk zijn: de meeste mensen zouden het niet merken.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Meedenkers gevraagd - balans autoradio

Post by web »

Och er wordt zo veel aan radiobedrading geknutseld, dat ik van een onbedoelde sluiting ook niet op zou kijken.
Post Reply