Bert's Xantia collectie

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Bert's Xantia collectie

Post by bthomas »

Mijn vriendin wilde per se een foto maken van de gehele Xantia collectie. Ik verdenk haar ervan om te verlangen naar bevestiging dat ik niet goed wijs ben.

Image

Van links naar rechts:

V6 break automaat, gekocht in het vroege voorjaar van 2020. Deze zit in de verzekering en in de wegenbelasting, heeft een paar weken bij mij thuis voor de deur gestaan en is daarna naar de Garage van Toen in Oldemarkt gebracht waar ie sindsdien staat. De bedoeling is dat hij daar opgeknapt gaat worden tot een technisch perfecte auto waar ik verantwoord mee op pad kan. Maar er mankeert een hoop aan dus het gaat nog wel even duren ben ik bang.

Daar naast staat een lichtgrijze berline die ik 3 jaar geleden uit Duitsland heb laten komen. Hij wilde niet lopen en kostte daarom "maar" 350 euro. Ik heb hem laten nakijken bij een garage om vast te stellen of het het opknappen waard is of dat ie als donor moet gaan dienen. Dat ie niet wilde lopen had te maken met een BDP sensor meen ik, dat is in ieder geval opgelost. Er moet nog wel een hoop aan gebeuren maar hij schijnt technisch in zeer goede conditie te verkeren. Volgens die garage is dit de enige Xantia die niet lekt en dat is, volgens hen, al heel bijzonder.

Daar naast staat de donkergrijze V6 berline die in principe mijn dagelijkse auto is. Deze heeft binnen 2 jaar tijd 2 keer een automaatbakrevisie ondergaan. Een paar weken geleden had ik een pechdag en ging alles verkeerd wat ik probeerde te doen. Onder andere reed ik die dag vooruit tegen een betonnen rand aan in de haven van Antwerpen. Die rand stond naast mijn auto en ik reed er achteruit langs totdat ik hem niet meer zag en veronderstelde toen dat ik die rand voorbij was en reed vooruit weg... :oops: Nu ben ik op zoek naar een donor in deze kleur, ook omdat er schade zit aan beide portieren achter.

Daar naast staat de auto die ik in februari van KarelE heb overgenomen. Ik heb er de prijs voor betaald die hij ervoor zou krijgen bij inruil: hij had er schade mee opgelopen en was bang dat ie niet door de APK zou komen. Dat bleek enorm mee te vallen want het enige dat gerepareerd moest worden om er APK op te krijgen was een koplampje vervangen. Het is mijn bedoeling om zelf de schade te herstellen en hem dan weer te verkopen. Maar hij dient nu vooral als reserveauto want de twee dagelijkse auto's staan af en aan bij de garage. Dit is de enige auto in mijn collectie waarbij je zelf moet schakelen...hoe primitief!

Daar naast staat de 2L break automaat, de andere "dagelijkse" auto. Deze is vooral werkpaard maar wordt evengoed wel gekoesterd. Kort geleden maakte deze een raar geluid wat uiteindelijk een defecte versnellingsbak bleek. Bij van Gompel is een tweedehands AL4 gekocht en die zit er nu in. De oude heb ik naar de tandarts gebracht want hij heeft immers verstand van tanden. :D

Toen ik de 2L break bij de garage bracht vermoedde ik al problemen met de bak en had mij voorgenomen om er verder geen geld meer in te steken en prioriteit te geven aan de V6 break die vanaf het begin al bedoelt was om deze op de te volgen, o.a. vanwege schade die er aan de zijkant is ingereden door iemand. Maar Bart van de Garage van Toen heeft mij overgehaald om toch te investeren in de reparatie omdat de auto verder technisch in goede conditie verkeerd. Helaas bleken er problemen met het koelsysteem nadat de bak was vervangen dus de rekening liep uiteindelijk toch nog op tot ruim 1400 euro. (Wat overigens peanuts is vergeleken met de ruim 8000 euro die ik in de 2x reviseren van de automaatbak van de donkergrijze)
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bert's Xantia collectie

Post by henkr »

Quote: "Ik verdenk haar ervan om te verlangen naar bevestiging dat ik niet goed wijs ben."
En de hond ligt er bij alsof ie zeggen wil: "Ik ben echt net zo gek als mijn baas hoor" :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply