Het Café

User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

@ Breeze
Die wokbrander is een goeie, want op onze (wijlen) gasvijfpitter zat ook een wokpit en die gebruikten we regelmatig. Heb je daar wat gegevens over en eventueel een foto?
Dat is een Siemens ER 511501 wokbrander, die heb ik naast de Siemens EH 77E501 Inductieplaat in het blad gemonteerd, met een tussenruimte van 10 cm.

Groet,
JW

PS Bijkomend voordeel van die wokbrander: dan kan ik tenminste nog wat eten fabriceren als de E weer eens uitgevallen is.
Dat gebeurt hier nogal eens, een paar jaar geleden zelfs twee dagen 😖
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Het enige waar ik aan hoef te denken is als ik de compressor inschakel niet toevallig op dat moment de oven aan staat. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

JW-C5 wrote: Mon Nov 23, 2020 6:55 pm PS Bijkomend voordeel van die wokbrander: dan kan ik tenminste nog wat eten fabriceren als de E weer eens uitgevallen is.
Dat gebeurt hier nogal eens, een paar jaar geleden zelfs twee dagen 😖
Daar heb ik het volgende op gevonden: :D
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Ik bedacht mij dat ik nog een paar tips heb voor gas-elek overstappers.

De installateur van de inductiekookplaat moet een vakman zijn (zeggen ze). De installatie is niet ingewikkeld, maar de aansluiting van de perilex stekker op het perilex stopkontakt is dat wel (zeggen ze). Het perilexsysteem heeft 3 aders voor de fasen, een nul-ader, plus een aarde. Bij mijn stopkontakt (aangelegd door de lokale installateur) was het niet vanzelfsprekend dat dat overeenkomt met de aansluiting van de aders in de stekker van de kookplaat. Dus dat moet ter plaatse worden gecontroleerd en aangesloten. Voor mij onbegrijpelijk dat zoiets niet is gestandaardiseerd.

De elektronika van de inductiekookplaat werkt kennelijk af en toe hard, want hij benodigt ventilatie/koeling. De inductiekookplaatinstallateur keek nergens naar en plempte de plaat in het gat van het werkblad, sloot de perilex aan en klaar (was Kees). Gelukkig had ik vantevoren de installatie-instructies doorgelezen en had in het onderliggende keukenkastje een aan- en afvoer voor ventilatie uitgezaagd.

Een inductiekookplaat wordt niet gefixeerd in het werkblad, in tegenstelling tot kookplaten voor gas en elektrisch/keramisch (zei de installateur).

Wij hebben gekozen voor een matzwarte inductiekookplaat (zijn zeldzaam, de meeste platen glimmen als een knijne(n)keutel in de maneschijn), omdat mdv vindt dat je daar de vuiligheid minder snel op ziet. Het matte wordt bereikt door een dun laagje email op de geharde glasplaat aan te brengen. Het email is even hard als de glasplaat (zegt ATAG).

Het omschakelen naar geschikte pannen voor inductiekoken is ook een aardige. Je hoort daarover de meest vreselijke en gevarieerde verhalen.
Dit staat in de kookplaatgebruiksaanwijzing van ATAG:
Let op!
- Pannen waarmee al eerder op een gaskookplaat is gekookt, zijn niet meer geschikt voor inductiekoken.
- Gebruik alleen pannen die geschikt zijn voor elektrisch- en inductiekoken met:
1. een dikke bodem van minimaal 2,25 mm
2. een vlakke bodem
- Het beste zijn pannen met het “Class Induction” keurmerk.

Het lijkt mij typisch een geval van CYA (cover your ass), want dit is mijn ervaring. Elke pan waar jouw magneetje aan blijft plakken is geschikt en soms werkt het zelfs zonder plakkend magneetje (rvs 18/10). Bij elektrisch/keramisch koken lijkt mij die vlakheidseis logisch, want daar wordt de warmte vanaf de kookplaat door geleiding overbracht naar de panbodem, maar bij inductieverwarmen gaat er een wervelstroom door de panbodem lopen. En die wervelstroom lijkt mij niet gevoelig voor een luchtspleetje.
Uiteraard zijn er grenzen aan de onvlakheid van de panbodem en ook belangrijk is dat de bodem onbeschadigd is. Een kras op de gehard glazen kookplaat is heel moeilijk/onmogelijk te verwijderen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Vooropgesteld dat ik 0,0 verstand heb van pannen, koken, bakken braden enz. maar wel ervaring heb met het aansluiten van krachtstroomapparaten:
Het is idd. ridicuul dat voor alle CEE 3 fase-krachtstroomstekkers waar ook nog eens heel veel verschillende types in zijn, (afhankelijk van 4- of 5 polig, en van de maximale stroomsterkte) er concrete afspraken zijn over de pinbezetting terwijl bij Perilex iedere fabrikant kennelijk zijn fantasie er op los mag laten. :(
Zelf heb ik een aantal jaren geleden besloten voor alles een 16A/5 polige stekker te gebruiken ongeacht of het betreffende apparaat nou een 0 ader nodig heeft of niet.(meestal niet) en dan alles rechtsdraaiend, hoef ik daar ook nooit meer aan te denken. :D
Zoiets dus:
Image
edit: zit net even te speuren naar de aansluitwaarde van een volledig elektrische Boretti, d.w.z. elektrische oven en inductiekookplaten: 11,1kW! op 3 fasen, dat is waarachtig niet kinderachtig!
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

"van het gas af"
Nog even voortbordurend op wat ons in de toekomst te wachten staat m.bt. een gasloos voortbestaan: ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoe extreem progressief de maandelijkse lasten gaan stijgen bij een (veel) hoger elektriciteitverbruik wat ongetwijfeld zal betekenen dat er gebruik gemaakt gaat worden van wat men noemt een "verzwaarde aansluiting", de standaard 3x25A is peanuts maar daarboven wordt het al gauw niet leuk meer zoals blijkt uit dit overzicht:
Image
Ik stel me voor dat met een elektrische CV ketel en de felbegeerde Tesla voor de deur een 3x50A aansluiting al niet overdreven is.
De energiebedrijven wensen ook niet echt mee te gaan in de "groene gedachte" getuige het verhaal dat me ter ore kwam van iemand die even 1400€ kon dokken voor het verwijderen van de gasmeter. :oops:
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Kan iemand mij uitleggen wat ik net lees?
"Stikstof is zelf geen broeikasgas, maar kan worden omgezet in het broeikasgas ozon."
Of moet ik terug naar school voor extra scheikundelessen? :D
Het gaat mij voornamelijk om het principe, ik wil graag Fe omzetten in Au.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Ik vermoed dat ze NOx bedoelen. Dat kan misschien reageren met O2. Oftewel:

NOx + O2 -> NO(x-1) + O3

Zoiets?
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Ook NOx is zelf geen broeikas gas, dat is N2O wél, beter bekend als lachgas.

NOx heeft wel andere, negatieve effecten op de gezondheid.
En in combinatie met andere gassen/systemen kan het indirect een rol spelen in het broeikas effect. Dat gaat dan via de vorming van nitraten, die onder andere na neerslag in de grond weer omgevormd kunnen worden naar N2O. En dat is dus wél een broeikas gas.
Het kan ook, via een secundaire reactie met andere gassen, leiden tot de vorming van ozon. En dat is óók een broeikas gas.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Natuurlijk kan dat, maar als de auteur van het betreffende artikel serieus genomen wil worden dan zou hij toch niet gewoon stikstof (N) schrijven?
Kan het even niet terugvinden, het ging over vervuiling door de luchtvaart.
Ik stel me dan voor dat als N omgezet kan worden in O3, ook zeker een omzetting naar O2 mogelijk zou zijn, ergo einde probleem. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply