Xantiaclub wrote:Thu Oct 23, 2003 9:36 amSymptomen:
- onregelmatig functioneren van de aanjager / blower.
- achterruitverwarming defect
Oorzaak:
Bij het type 1 model loopt de stroomvoorziening van o.m. de aanjager en de achterruitverwarming direct over het contactslot. Door vonkvorming worden contacten aangevreten en levert uiteindelijk de genoemde problemen op.
Oplossing:
- vervangen contactslot.
- plaatsen van relais, zoals bij de type 2 Xantia af fabriek werd toegepast, waardoor er geen hoofdstromen [meer door het contactslot lopen].
Demontage contactslot:
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=8&t=14898
Relais plaatsen, een voorbeeld opgesteld door Facom:
Contactslot Type 1 - probleem aanjager/achterruitverwarming
Contactslot Type 1 - probleem aanjager/achterruitverwarming
De volgende post heb ik een keer opgeslagen van het oude forum. Het is een post van 23 oktober 2003. Op de wayback machine kun je het draadje wel terugvinden, maar het o zo belangrijke schema mist dan weer... Voor de type 1-rijders onder ons zou het nog best wel eens belangrijk kunnen zijn, dus besloot ik hem te delen:
Re: Contactslot Type 1 - probleem aanjager/achterruitverwarming
Het draadje over het demonteren van het contactslot is natuurlijk ook verdwenen en is ook niet meer via de wayback machine te vinden. Ik heb er geen foto's bij, maar op zich is het niet zo lastig. De onderste stuurkap en de kap boven de pedalen moeten aan de kant. Die zitten met een paar torxjes T20. Ik denk dat je daar bij dat relais trouwens ook niet aan ontkomt. De bovenste kap moet ook los. Helaas moet het stuur er daarvoor ook af bij een type 1. De procedure daarvoor hangt ervan af hoeveel airbags je Xantia heeft.
Vervolgens moet je die drie stekkers (bruin, grijs en zwart) loshalen en nog een T20-schroefje losdraaien bovenop het contactslot, een beetje aan de achterkant vanuit de bestuurder gezien. Dan moet je de sleutel zo'n beetje tussen de accessoirestand en contact zetten. Onderop het contactslot zitten een paar pennetjes. Die kun je nu indrukken. Als alles gelukt is, kun je met een beetje gewurm met de stekkers het contactslot er zo uit trekken. Monteren gaat gewoon precies andersom.
Een contactslot van een type 2 werkt ook prima in een type 1. Het enige verschil dat ik heb gezien is de kleur van de draden . Hou er wel rekening mee dat je dan een andere sleutel nodig hebt voor het contactslot dan voor de deurvergrendeling... Ik zou de modificatie met het relais aanraden bij dit probleem, maar dat neemt niet weg dat het me voor de volledigheid niet verkeerd leek om erbij te zetten hoe je een contactslot vervangt.
Vervolgens moet je die drie stekkers (bruin, grijs en zwart) loshalen en nog een T20-schroefje losdraaien bovenop het contactslot, een beetje aan de achterkant vanuit de bestuurder gezien. Dan moet je de sleutel zo'n beetje tussen de accessoirestand en contact zetten. Onderop het contactslot zitten een paar pennetjes. Die kun je nu indrukken. Als alles gelukt is, kun je met een beetje gewurm met de stekkers het contactslot er zo uit trekken. Monteren gaat gewoon precies andersom.
Een contactslot van een type 2 werkt ook prima in een type 1. Het enige verschil dat ik heb gezien is de kleur van de draden . Hou er wel rekening mee dat je dan een andere sleutel nodig hebt voor het contactslot dan voor de deurvergrendeling... Ik zou de modificatie met het relais aanraden bij dit probleem, maar dat neemt niet weg dat het me voor de volledigheid niet verkeerd leek om erbij te zetten hoe je een contactslot vervangt.
Re: Contactslot Type 1 - probleem aanjager/achterruitverwarming
Ik heb het destijds bij mijn 1b anders opgelost, een type-2 contactslot gekocht waar een complete Xantia-2 Break omheen zat
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI