Distributie EW7, EW10, EW12 motor, XU7J4

Motor, versnellingsbak, brandstof.
Post Reply
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Distributie EW7, EW10, EW12 motor, XU7J4

Post by C5hdi110 »

Ik post dit even hier, als algemene tip voor het vervangen van distributie riemen, onderstaand verhaal is specifiek voor EW motoren met autospanner, de 1.8-16V XU motor heeft ook een dergelijke autospanner.

Een maatje had last van een snerpend geluid in zijn Xsara Picasso 1.8-16V (EW7), hij had de auto overgenomen van een bekende, het geluid was al een tijdje aanwezig volgens de vorige eigenaar.
Onderzoek wees uit dat het uit de distributie kwam, ergens t.h.v. de koelwaterpomp.
De complete distributie is 4 jaar geleden door een vakgarage vervangen, sindsdien is er 70k mee gereden (LPG ding).

Besloten om de distributiekast te openen, wat we toen zagen, daar schrokken we van, zie onderstaande schokkende beelden :shock:
De spanrol bleek niet goed gemonteerd te zijn (scheef), de riem wilde er daar aflopen.
De lipjes van de spanrol horen volledig in een rib van het blok te vallen, montage gaat snel fout als je niet oplet en effe snel de rol monteert, dit heb ik uitgeprobeerd, je moet goed opletten.
Het risico op deze fout bij een auto met krappe motorruimte zoals de Picasso is best wel groot.
We hebben een complete riemset + pomp gemonteerd en alles goed gecontroleerd bij het draaien van de motor met de hand.
Voor de zekerheid hebben we de motor heel even gestart met de distributiekast open, loopt allemaal mooi en recht, gelukkig maar, dit had heel vervelend kunnen aflopen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor, XU7J4

Post by henkr »

Dat noem ik toch mazzel hebben, 't is me een raadsel waarom de riem er niet eerder afgevlogen is!
Bijzondere blokkeerpen in het vliegwiel trouwens, die kende ik nog niet.
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor, XU7J4

Post by C5hdi110 »

Die blokkeerpen is speciaal voor EW motoren, daar zit het krukasriemwiel niet (altijd) met een spie vast.
Bij het losdraaien van de krukaspoellie, moet je dus altijd het vliegwiel blokkeren, anders verloopt de timing van de krukas.
Deze pen is volgens mij nu wat makkelijker te verkrijgen, ik heb deze 2 jaar geleden in Finland gekocht bij Motonet, van het merk Bahco.
Toevallig binnenkort weer nodig voor de riem van mijn 407 :D
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor, XU7J4

Post by henkr »

Ik kom op mijn woorden terug, zat er nog eens over na te denken en vervolgens: "dan zou ie toch ook in mijn Hazet koffertje moeten zitten? "
Image
Vanmorgen dus koffer van de zolder gehaald, de referentielijst er bij gepakt en ja hoor! dat zou de Hazet 3788-32 moeten zijn, deze dus:
Image
Als dus ooit de aanschaf van een EW10 in beeld zou komen hoeft dit geen belemmering te zijn. :D

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor, XU7J4

Post by bthomas »

Ik ben onder de indruk, het lijkt me dat iemand daar veel geluk heeft gehad.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor, XU7J4

Post by henkr »

10.000 km na vervanging door dealer liep mijn riem er af en daar was zelfs met een vergrootglas helemaal niets aan te zien, onvoorstelbaar dat dit nog gelopen heeft.
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor, XU7J4

Post by C5hdi110 »

Henk, dat is niet dezelfde pen, deze pen zit ook in mijn Biltema setje met dezelfde inhoud als jouw Hazet setje.
Deze pen is alleen geschikt voor hele vroege EW motoren, later is er een verstevingsrib aangebracht op het blok, waardoor deze onbruikbaar is geworden, tenzij je een stukje rib wil wegslijpen zoals sommigen doen.

De grote pen in het midden (en de ring) heb ik van Bahco gekocht in Finland, deze pen gaat bijna helemaal er in bij een handbak en voor een automaat tot het vlakke kantje.
Zojuist deze complete set Laser 4330 besteld, omdat voor de 2.2i de zilverkleurige pen rechts boven de ring nodig is, speciaal voor de inlaat nokkenas, waar VTC (variabele timing) op zit.
Deze pen heeft 2 vlakke kanten over de lengte, het uiteinde is rond en iets kleiner in diameter, de Citroen instructies zijn heel duidelijk over het gebruik van deze pen, daarom neem ik geen risico.

De ring is om de spanrol tegen zijn veerkracht in te verdraaien, om vervolgens met het staafje te blokkeren, zodat de riem er makkelijk op kan.

Laser 4330 of Midlock 2212-CP voor EW motoren (incl. HPI)

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor, XU7J4

Post by henkr »

OK, dan komt er dus geen EW10 ;) dus maar eens kijken wat er nodig is voor de B5 :D
edit: Wat ligt er voor een EW10 in de C5-2?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply