Het Café

User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

henkr wrote: Thu Mar 12, 2020 6:52 pm @H@ns: Des te meer belachelijk als de minister nu zegt dat er meer zorgpersoneel aangetrokken moet worden, dan zou ik zeggen: "Bedoelt u daarmee hetzelfde personeel dat de afgelopen jaren wegbezuinigd c.q. weggetreiterd is door de meest waanzinnige regelgeving? "
Nou! die zullen wel massaal komen opdraven! :lol:
Helemaal mee eens!! En als aanvulling: "het personeel dat door verregaande privatisering aan het lot van managers en excel dwazen is overgedragen?"

Maar volgens mij wordt het nu een echt "cluster off-topic" topic :think: chevrons of corona?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Ondertussen in Frankrijk en België: alle onderwijsinstellingen dicht! cafés en restaurants, dicht! alle evenementen; afgelast, winkels als apotheken en supermarkten blijven open de rest? dicht!!
En Nederland? lekker doorpolderen jongens... massahysterie? of gewoon noodzakelijk kwaad om deze ellende in te perken?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Nou ja, grote evenementen en bijeenkomsten (>100 man) zijn nu verboden en de universiteiten en hogescholen gelasten al hun fysieke colleges en tentamens af tot 1 april. De basisscholen blijven open "omdat anders de ouders van de kinderen thuis zouden moeten blijven om op de kinderen te passen, terwijl heel veel van die mensen in de zorg werken die we juist nu zo hard nodig hebben." Tsja, daar zit wel wat in, maar het is lastig om vooraf te bepalen wat de beste optie is :roll:. Economisch zal dit op de korte termijn wel minder schadelijk zijn lijkt me.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Thuiswerken is het devies!
Laat ik dat nou tijdens mijn werkzame leven altijd gewild hebben! Men heeft me alleen nooit verteld hoe dat te verwezenlijken, met een joystick? :D
Kan nu het advies opvolgen, hele dagen alleen in de garage!
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

henkr wrote: Thu Mar 12, 2020 4:54 pm@Adri: Nu zijn wij natuurlijk voornamelijk benieuwd naar dat "tragisch incident" :D
Bedacht mij dat het beantwoorden van deze brutale vraag misschien wel ter Leering (ende zonder Vermaeck) kan dienen.
Het geschiedde in die dagen, 3 weken geleden, op weg naar de Franse Alpen, dat wij onze vaste stop bij een Kuwait station in Bettembourg, Lux hadden gemaakt. Voordelen daarvan: nog net iets goedkopere peut dan de Lux prijzen langs de snelweg, prettige stop met grote winkel en goed sanitair. Terugkomend op de A3 richting Frankrijk, gaf ik gas om in te voegen tussen een rij vrachtwagens. Normaal krijg je dan die ruimte, maar deze vrachtcoureur trapte het gat dicht tussen hem en zijn voorganger. Dus ik moest van het gas af om achter hem in te voegen. Daarbij was het onvermijdelijk dat ik de invoegstrook opmaakte en een stuk vluchtstrook moest meepakken. Uit de ooghoek zag ik dat die strook vrij was, maar gelijk daarna een geweldige dreun en het gevoel dat er rechtsvoor iets fout zat. Dus gestopt om de schade te bekijken.

Bettembourg A3.jpg
Bettembourg A3.jpg (200.19 KiB) Viewed 3060 times

Bij het rode kruis kwam de klap. Oorzaak en gevolg, een grote steen (kinderhoofdje/kloostermop) had mijn rechtervoorband leeg laten lopen. Op het eerste gezicht leek de band onbeschadigd, dus besloten om ter plaatse te wisselen. Dat is wel erg ongemakkelijk op een smalle vluchtstrook, klem tegen de vangrail, met heel druk verkeer (Vmax = 130 km/h) en met een kofferruimte volbeladen tot het dak en bagagenet. Maar het lukte de demontagesleutel voor de reserveband uit het rechterbergvak te wrikken zonder al te veel bagage te ontladen. Samen met mijn zoon hadden we in recordtijd de haast nieuwe Michelin Alpin A4 gewisseld voor de reserve Michelin Energy. Althans de meisjes achterin vonden dat we het heel snel gedaan hadden.
Wat hebben we goed gedaan:
- De 2 aanwezige gele hesjes gebruikt.
- Zoveel mogelijk gewerkt van achter de vangrail. Dat ging goed voor het rechtervoorwiel, maar voor het reservewiel moet je onvermijdelijk de weg op
Wat hebben we fout gedaan:
- Gestopt om te vervangen, terwijl je eigenlijk voor die paar rotcenten, de band aan flarden moet rijden en naar een veilige plek gaan.
- De meisjes achter de vangrail parkeren, zoals ook het voorschrift/advies is.
Na de verwisseling bleek dat de 2 ongelijke bandtypes een licht trekken van het stuur naar rechts tot gevolg had.
Aangekomen op de bestemming bleek de Engelse Landlord van ons huisje in een Frans bergdorp, een mooie compressor te hebben. Dus vol optimisme een paar honderd kPa (kilopascal) op de velg gezet:

Alpin band met scheur.png
Alpin band met scheur.png (142.52 KiB) Viewed 3060 times

Als ik (heel veel) geluk zou hebben gehad, zou de steen alleen de bandhiel van de velgrand hebben gedrukt. En als ik pech had was de wang van de band gescheurd. Ik had dus pech want de ingeperste lucht liep met dezelfde snelheid weer uit de scheur, maar... toch geluk dat de velg onbeschadigd was.
Daarna kwam het avontuur met de Franse garage zoals hiervoor beschreven. Bijkomend geluk van de aanschaf van 2 nieuwe winterbanden is, dat ik nu een prima Alpin A4 reserveband heb. Ik had nog een goede velg liggen, ooit gekocht van vlietmansje.

Alarmlichten zijn toch wel één van de beste uitvindingen van de laatste 50? jaar. De gevarendriehoek zie je steeds minder gebruikt worden en ook de regelgeving is daar niet meer streng op. Terecht mijns inziens. Ze waaien makkelijk weg en een steen heb je niet altijd bij de hand, er zijn doden gevallen bij het wandelen met een driehoek over de vluchtstrook en hoeveel zouden er niet vergeten in de berm liggen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Dat is een redelijk bloedstollend avontuur Adri!
Ik ben daardoor wat milder gestemd omtrent gele hesjes, als ik ze weer in actie zie zal ik denken: "Het kan maar zo zijn dat Adri er tussen zit om hetzij een band te vervangen dan wel op zoek is naar zijn SI-boekje. :D

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Een ander geluk bij je ongeluk: in Frankrijk mag je geen band verwisselen op de vluchtstrook. Je bent verplicht de hulpdienst te bellen om je naar de dichtstbijzijnde Aire te laten slepen. je komt dus goed weg.
Wel grappig dat je de eenheid voor lichtsterkte gebruikt om een land aan te duiden. (of ja land... een wat uit de kluiten gewassen winkelcentrum met groot aanpalend park)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Het was in Lux.

En een eenheid schrijf je met een kleine letter (in principe)

En de eenheid van verlichtingssterkte is lx.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Covid-19 grafiek.jpg
Covid-19 grafiek.jpg (49.48 KiB) Viewed 3031 times
Uit "Trouw" vanmorgen.
Vond dit veelzeggend en ook een beetje beangstigend.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Lbarré
Posts: 172
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Het Café

Post by Lbarré »

Vandaag heel goed nieuws. :D
Zonder problemen met m'n Xantia zelf door de technische controle geraakt en nu weer voor één jaar gerust ;)
Morgen wordt z'n 20e verjaardag en alles nog meer dan OK :lol:
Post Reply