Raar geluid

Motor, versnellingsbak, brandstof.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Raar geluid

Post by H@ns »

ik las in je openingspost dat er al vanalles aan de ophanging is gedaan waardoor de usual suspects eigenlijk zijn uitgesloten. Even er van uitgaande dat het over die Xantia gaat.
Ik hoorde een poos geleden namelijk een soortgelijk verhaal van iemand met een Peugeot uit dezelfde periode en die had na heel lang zoeken ontdekt dat de magneetring van de ABS los was gekomen en daardoor een soort schraap/schuurgeluid maakte maar ook alleen op bepaalde momenten.

Misschien ver gezocht maar toen ik je openingspost las dacht ik; ja als alles al vervangen is blijft, hoe onwaarschijnlijk ook, het meest onwaarschijnlijke misschien over... (vrij naar Sherlock Holmes)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Raar geluid

Post by JW-C5 »

Dat heb ik bij mijn laatste Xant ook gehad, die gietijzeren ring was gebroken en lag los.

Bij mij maakte dat toen geen geluid, ik merkte het wel bij het remmen. Dat gaf rare verschijnselen, af en toe trad de ABS voortijdig in werking waardoor er nauwelijks meer geremd kon worden.
Heel vervelend, om het zachies uit te drukken :oops:
Uiteraard heb ik dat toen snel opgelost.

Wat ik ook gehad heb ik dat de geleiding van de linker klauw teveel speling kreeg. Dat gaf klappergeluiden.
Er is toen eerst geprobeerd dat op te lossen met een reparatieset, maar dat bleek na een paar honderd kilometer niet (voldoende) te werken.
Daarop is alsnog de klauw vervangen, en het probleem was opgelost.

Groet,
JW
Post Reply