Dubbeldin radio

Dat met die draadjes...
Post Reply
Geutjes007
Posts: 1
Joined: Fri Feb 07, 2020 10:39 pm

Dubbeldin radio

Post by Geutjes007 »

Hallo weet iemand op het forum of het mogelijk is om een dubbeldin autoradio in een xantia uit 2001 in te bouwen ? :geek:
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Dubbeldin radio

Post by Feije »

Ik denk niet dat dat je zomaar zou lukken, omdat je radiovak daar domweg te klein voor is. Je zou wel kunnen kijken of je een enkeldin-radio kunt monteren met zo'n scherm dat omhoog klapt. Die komt dan wel voor je klokje en schakelaars te zitten, en misschien ook voor een deel van de ventilatieroosters.
https://www.clubxantia.com/comunidad/th ... 969/page-7
https://www.clubxantia.com/comunidad/threads/3969/
Het lijkt sommige handige harrys op een Spaans forum wel te lukken, maar die radio's zijn achter hun scherm wel gewoon enkeldin (nog steeds knap dat ze zoiets voor elkaar krijgen trouwens). Ik denk dat het een hoop geklooi is. Je moet het achterste deel van de radio denk ik hoger of lager plaatsen dan normaal om het scherm te laten passen (dus om te voorkomen dat dat voor de knoppen komt te zitten zoals ik hierboven noemde). Een radio die in de diepte ook nog steeds dubbeldin is zal denk ik niet lukken, omdat je dan tegen de toevoerbuizen van je ventilatieroosters aan komt. Bij een hele "dunne" radio zou je het misschien nog voor elkaar kunnen krijgen.
Al met al best een klusje, maar ik zou je graag de uitdaging aan zien gaan ;).
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Dubbeldin radio

Post by Menno »

Echt mooi is het m.i niet ...
En de usb valt achter de rand zie ik bij dat linkje , die andere met radio in het hemeltje hou ik maar mijn mond over :lol:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Dubbeldin radio

Post by bthomas »

Image

Dit is mijn versie. Dit was echt een dubbeldin in die zin dat ie ook achter het scherm 2din hoog was. Dat heb ik enorm moeten verbouwen. Tegenwoordig kun je ze krijgen die veel dunner zijn, dan hoef je al die moeite niet te doen.

@Menno, je kunt het niet mooi vinden maar het heeft wel veel voordelen: muziek, flitsmeister, track&trace, bluetooth functies voor de telefoon, google maps en alles met stuurwielbediening.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Dubbeldin radio

Post by Feije »

Ik wist wel dat je ermee bezig was, maar ik wist nog niet dat je ook al een variant had ingebouwd ;). Je wou zelf ook zo'n soort ding maken toch? Dan heb je ook veel meer vrijheden in je ontwerp. Het lijkt mij wel heel gaaf om een scherm te hebben dat gewoon net zo groot is als het hele radiovak! Je komt dan wel op een beetje een vreemde schermverhouding uit (2:1 of zo?), maar als het gewoon Android draait zal dat niet zo'n probleem zijn.
Last edited by Feije on Wed Mar 11, 2020 12:42 am, edited 1 time in total.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: @bthomas

Post by Menno »

Ja hoor ik begrijp dat je er ook veel lol van kan hebben !
;)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Dubbeldin radio

Post by bthomas »

Ik wil er inderdaad een hebben die in het dashboard past alsof ie er voor gemaakt is. Aanvankelijk wilde ik zelf iets maken maar vond op die chineze webshop een android dubbeldin en net als die andere mensen (TS en uit spanje) dacht ik ook dat het misschien wel zou passen. Uiteindelijk moest ik de behuizing loskoppelen van het display en vervolgens halveren in hoogte. Ik heb dat letterlijk gedaan op de cirkelzaagtafel. Het display was wat te smal en vanwege de rondingen heb ik op de 3D printer hulpstukjes gemaakt die aan weerszijden te zien zijn.

Dat ding kocht ik al in 2014 ofzo. Ik was er wel mee bezig maar op een ultra-traag tempo. Op een gegeven moment moest ik dingen gaan passen en daarom legde ik de oude radio (een gewone) los in dat vakje. Dat was een grote ergernis voor mijn vriendin, daarom heb ik het op een gegeven moment afgemaakt maar ik was niet tevreden over het resultaat.

Vervolgens wilde ik er zelf weer een gaan ontwerpen. Daartoe kocht ik een "banana pi" octacore. Daar wordt een Android distributie bijgeleverd maar helaas zijn acht CPU kernen niet in staat om een youtube video fatsoenlijk af te spelen. Dus dat traject ligt weer stil voorlopig.

Ik heb ook gedacht om een telefoon te kopen en die te verbouwen. Van een telefoon weet je van tevoren al dat die goed youtube filmpjes af kan spelen of je kunt het in ieder geval van tevoren uitproberen. De benodigde interfaces voor stuurwielbediening, USB en een audioversterker zou ik er zelf bij maken. Dat is nog steeds een idee dat ik nog niet heb afgedankt.

In december keek ik weer eens op die chineze site. Nu hebben ze apparaten met dubbeldin scherm maar een enkel-din behuizing erachter. Ik dacht dat die misschien wel zou passen, Het scherm heeft ook wat afgeronde kanten waarvan ik dacht dat dat misschien wel mooi zou uitkomen. Nou niet dus. Het ding steekt voor de rest van het dashboard langs en dat is geen gezicht dus dat heb ik niet gedaan. Omdat de rode 1.8 geen radio had heb ik hem daar toch ingebouwd, onder andere door de asbak te verwijderen. Hij ligt nu op het bakje voor de pook (zit wel vast).

In gebruik ben ik wel een stuk tevredener met de nieuwe dan met de eerste. Het geluid is veel beter (kan ook aan de luidsprekers liggen van de break waar die andere in zit) maar ook alle android functies en applicaties werken veel beter dan op de oude. Onder andere doordat het een veel recentere Android versie is en veel applicaties die recentere versies wel vereisen.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Dubbeldin radio

Post by Feije »

bthomas wrote: Wed Mar 11, 2020 5:43 pm...helaas zijn acht CPU kernen niet in staat om een youtube video fatsoenlijk af te spelen. Dus dat traject ligt weer stil voorlopig.
Twee dingen:
1. Wat voor waardeloze cores zijn dat wel niet? :roll: 4K zal misschien niet lukken, maar op "fatsoenlijke" kwaliteit (minimaal 720p of zo) zou iedere redelijke cpu van de laatste tien jaar het toch moeten kunnen. Ze hadden er misschien wel beter twee fatsoenlijke cores in kunnen zetten dan dit, maar dat vindt de PR-afdeling minder leuk...
2. Je cpu zelf heeft niet zo heel erg veel te maken met het afspelen van youtube-video's, omdat dat tegenwoordig eigenlijk altijd hardwarematig wordt versneld door je gpu. Misschien kun je eens kijken of die Banana Pi dat ook ondersteunt (h.264-versnelling zou voldoende moeten zijn denk ik) en zo ja, of dat ook werkt. Wellicht is het softwarematig op te lossen.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Dubbeldin radio

Post by bthomas »

Ik denk dat het vooral ligt aan de gebrekkige softwareondersteuning voor die gpu die erop zit. Raspberry pi heeft hetzelfde probleem geloof ik. Daar is trouwens het probleem meer dat die gpu onder NDA valt. Ik dacht dat bij die banana pi alles wel gedocumenteerd is. Als ik ooit nog eens tijd heb ga ik me er erin verdiepen....ooit...
Post Reply