Racen, hard rijden en dergelijke

Post Reply
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Racen, hard rijden en dergelijke

Post by Breeze »

Gisteren een interessante lezing aangehoord van een Wedstrijdleider. Er zijn in NL 6 gecertificeerde Wedstrijdleiders en deze is er erg fier op dat hij is uitverkoren om op 3 mei a.s. een Grote Prijs, Formule 1 op een duincircuit te mogen leiden. Samen met de Race Director vormt hij dan het duo dat de belangrijke beslissingen neemt zoals signalen voor gevaar, stoppen, neutralisaties, safetycars, enz. De Wedstrijdleider heeft de lokale kennis van circuit, voorzieningen, marshalls en is dus uniek voor een circuit, de Race Director is altijd dezelfde en in vaste dienst bij de FIA en heeft de kennis van de racematerialen, coureurs, enz. Dat is sinds vorig jaar de Aussie, Michael Masi. Beide hebben ze kennis van de reglementen, uiteraard, maar het laatste woord voor een straf ligt bij de 3 stewards. Ze worden geassisteerd door een groot team van communicators, stewards, hulpdiensten, enz. Allemaal gezellig in de Race Control die is en blijft gepositioneerd aan de zuidzijde van de huidige pitstraat en is voorzien van een stuk of 70 monitors van alle aspecten van het circuit plus de onboard camera’s. De bedoeling is dat de gele en groene vlaggen worden geautomatiseerd middels gele en groene lichten, die worden aangestuurd door o.a. GPS info van de bolides.
Hij had zijn tas met vlaggen meegenomen en die bevat boven de standaard set van de marshals nog wat extra vlaggen, die aan de discretie van de Wedstrijdleider zijn, zoals de waarschuwingsvlaggen voor onsportief gedrag, een technisch probleem en de pikzwarte vlag voor onmiddellijk melden bij Race Control. Meestal wordt je dan uit de race geschopt. Een vlag die nog in cellofaan was verpakt zou hij bijzonder graag nog eens gebruiken. Als de set startlampen een storing heeft dan moet er met de nationale vlag van het land van het onderhavige circuit worden gestart. De gebruiker van de geblokte vlag is nog niet bekendgemaakt, maar is onderwerp van veel gissingen. De naam die het meest wordt genoemd is Maxima, OMG.

Hij liet een (semi geheime) drone opname zien van 1 januari jl., vliegend over het circuit en wat mij opviel was dat zo’n beetje een kwart van de baan wordt omzoomd door tribunes. Maar om een 3000-persoons tribune uit te breiden naar 100 000-persoons is natuurlijk ook geen katte(n)pis. Om die tijdelijke tribunes te kunnen plaatsen moet er veel duingebied worden uitgevlakt. Er verdwijnt geen korrel zand van het circuit dus het wordt allemaal hergebruikt, een deel voor de kombochten van Hans en Arie. Omdat het circuit geen voldoende lang recht stuk bevat, hebben ze de Arie kombocht bedacht zodat je na het ingaan daarvan, zonder aan je stuur te draaien, volgas kan geven tot aan Tarzan. Dit is ook één van de twee DRS stukken, de andere is tussen Vodafone en Audi-S.
Het lijkt net alsof het complete CPZ wordt omgeploegd, maar Volker-Wessels ziet dit als een prestigeproject en ligt nog steeds op schema. In februari ligt het asfalt klaar voor proefrijden/races en het schijnt al helemaal volgeboekt te zijn.
Het is de bedoeling dat het grootste deel van de toeschouwers per NS komt, alle auto’s worden geweerd uit de nabijheid van het circuit. Zelfs fietsen mag je niet binnen zetten.
Wat zielig voor die salamanders en konijntjes hè. En zou meneer Lammers en die BrilPrins wel binnen mogen staan?

Ik heb maar éénmaal vrij gereden op CPZ, in sep ’11, maar dat was wel erg leuk. Snelste tijd 2 min 44 s, dat moet beter kunnen met die kombochten.

Adri
Last edited by Breeze on Sat Jan 25, 2020 10:56 am, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Racen, hard rijden en dergelijke

Post by _rb_ »

Dank voor het delen van het kijkje in de keuken.

Moet eerlijk zeggen dat ik (als liefhebber sinds '89) in eerste instantie het verhaal in de duinen wat overdreven vond. Een Nederlandse GP dupeert Spa en in mindere mate Spielberg, en dat IMHO voor een tweede Hungaroring. Maar met de plannen die vorig jaar werden getoond en de uiteindelijke realisatie: indrukwekkend.

Ik las ook dat men de technische data van het circuit die normaliter met de teams worden gedeeld, zoveel mogelijk wil beperken. Alles met het doel om het speelveld zo gelijk mogelijk te houden. Hopelijk resulteert het op 3 mei in een spannende race.
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Racen, hard rijden en dergelijke

Post by Breeze »

_rb_ wrote: Fri Jan 24, 2020 9:29 pmEen Nederlandse GP dupeert Spa en in mindere mate Spielberg
Mag ik vragen wat je met Spielberg bedoelt?

Ben zelf eigenlijk nooit zo'n racefan geweest. Net zoals met voetbal, waar ik alleen doelpunten leuk vind, is zo'n GP stomvervelend, afgezien van een leuke inhaalmanoeuvre.
Heb trouwens wel ooit een Zandvoortse race gezien, deze:
GP 62 (1) klein.jpg
GP 62 (1) klein.jpg (124.63 KiB) Viewed 2795 times
GP 62 (2) klein.jpg
GP 62 (2) klein.jpg (119.08 KiB) Viewed 2795 times
Uiteraard op de brommer (NSU Quickly) er heen.

Adri

P.S. de lezer vertelde inderdaad ook nog dat die circuitdata nog niet volledig bekend zijn gemaakt zodat de coureurs de simulaties met een bepaald gedeelte gokken moeten afleggen. Alles voor een eerlijk speelveld. De bochten krijgen geen namen maar nummers 1 t/m 14 van Tarzan tot Arie.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Racen, hard rijden en dergelijke

Post by Feije »

Inderdaad interessant om eens wat van achter de schermen te horen. Ben zelf liefhebber sinds 2008 en kijk dus ook al een aantal jaartjes. Over Zandvoort was ik eerst sceptisch, maar het lijkt allemaal steeds mooier te worden. Ik hoop op een mooie race! Die kombocht lijkt me heel erg gaaf!
Wel jammer dat ze de namen van de bochten weghalen. Ik denk dat zeker bv de tarzanbocht zijn naam in de volksmond wel zal houden ;).
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Racen, hard rijden en dergelijke

Post by Breeze »

Zandvoort mei 2020 met oude namen.jpg
Zandvoort mei 2020 met oude namen.jpg (128.38 KiB) Viewed 2785 times
Dit zijn de nieuwe bochtnummers met de oude namen ingetekend. Nummeraanduiding is natuurlijk efficiënter in geval van calamiteiten, maar ik denk dat de oude namen nog heel lang zullen worden gebruikt, met name in de amateurracerij.
T3 en T14 zijn kombochten.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Racen, hard rijden en dergelijke

Post by Alfred »

Interessante informatie.

Klopt het dat er nu minder lange rechte stukken zijn?
Naar mijn idee zijn er op meer circuits lange rechte stukken ingekort.
Wat zou daar de gedachten achter zijn?

Ik zou denken dat je met racen juist hoge snelheden wil kunnen behalen.
Met veel korte bochten gaat alle focus vooral naar wegligging en acceleratie.
Bovendien wordt het moeilijker en gevaarlijker voor een snellere wagen om een tragere voorligger te kunnen passeren.

Mvg. Alfred.
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Racen, hard rijden en dergelijke

Post by _rb_ »

Breeze wrote: Fri Jan 24, 2020 11:50 pm Mag ik vragen wat je met Spielberg bedoelt?
De GP van Oostenrijk. Oudere naam van het circuit is Zeltweg, die baan ligt naast het dorpje Spielberg.
Breeze wrote: Fri Jan 24, 2020 11:50 pm P.S. (...) De bochten krijgen geen namen maar nummers 1 t/m 14 van Tarzan tot Arie.
Volgens mij is dat standaard procedure bij elk circuit. Bij interviews met de F1-piloten en technici refereert men aan "Turn x", uitzonderingen daargelaten bij met name de klassieke circuits zoals Eau Rouge, de 130R en de Parabolica."Turn seven" is ook makkelijker dan "Scheivlak" voor niet-Nederlands sprekenden.
Alfred wrote: Sat Jan 25, 2020 11:55 am Klopt het dat er nu minder lange rechte stukken zijn?
T.o.v. wanneer, vorig jaar? Het idee achter de kombocht in T14 / Luijendijk / Bos Uit is dat het rechte stuk kunstmatig verlengd wordt. Je kunt blijkbaar straks volgas erdoor zodat er gelegenheid is om richting T1 / Tarzan in te halen.
Post Reply