Voorraadbol snel vervangen? Welke risico's? (ivm vakantie)

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Voorraadbol snel vervangen? Welke risico's? (ivm vakantie)

Post by Feije »

Om de tien of twintig seconden vind ik eigenlijk helemaal niet zo spannend. Dan is je voorraadbol echt niet helemaal gaar.
User avatar
TRSarno
Posts: 108
Joined: Sun Apr 21, 2019 12:51 pm

Re: Voorraadbol snel vervangen? Welke risico's? (ivm vakantie)

Post by TRSarno »

Het is dat ik niet met de auto weg ga, anders had ik even getimed om de hoeveel sec die van mij gaat...
Xantia 2.0i Aut. Exclusive + winterpakket (koplampsproeiers + verw. stoelen) Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Voorraadbol snel vervangen? Welke risico's? (ivm vakantie)

Post by JW-C5 »

Het is de vraag of dat met enige regelmaat aanslaan van de HD regelaar wel een gevolg is van een slechte voorraadbol.

In de HD regelaar zitten een aantal kleppen, die omschakelen als de druk te laag dan wel te hoog wordt. Het verschil is iets van 15-20 bar.
Die kleppen dichten niet hermetisch af, dat betekent dat de druk sowieso wat zal zakken zodra het systeem weer op maximale druk is. En als hij dan door die intern iets lekkende klepjes weer gezakt is naar de ondergrens, schakelt het systeem weer om en loopt de druk weer op.
Dat alles is een continu proces, naarmate de auto en daarmee de HD regelaar ouder wordt zal de frequentie daarvan oplopen.

Heeft die garagist waar je de voorraadbol wil laten vervangen de mogelijkheid die bol te testen?
Als 'ie niet te ver teruggelopen is, zou ik 'm rustig laten zitten.

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Voorraadbol snel vervangen? Welke risico's? (ivm vakantie)

Post by Feije »

Die van mij gaat om de 15 seconden of zo volgens mij, maar een Activa zal nog veel meer punten hebben die na verloop van tijd inwendig iets kunnen gaan lekken. Lijkt me niet echt goed vergelijkbaar.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Voorraadbol snel vervangen? Welke risico's? (ivm vakantie)

Post by JW-C5 »

Bij een Activa wordt veel vaker opnieuw druk opgebouwd dan bij een gewone Xantia.
Immers bij elke bocht die je neemt moet er LHM gepompt worden naar de Activa cilinder die belast wordt.

Bij een gewone Xantia, al dan niet voorzien van hydractief, zal er bij het nemen van een bocht geen, of maar heel weinig LHM verplaatsing onder druk nodig zijn.
En dus zal de pomp dan niet echt hoeven te werken, wat bij een Activa wél het geval is.
Daarbij zorgt de HD pomp dan, ism de HD voorraadbol, voor de noodzakelijke druk in het Activa circuit. Daarin zijn extra kleppen en een voorraadbol opgenomen, maar die worden met LHM onder druk gevoed vanuit het hoofdcircuit.

Groet,
JW
Post Reply