lekkage schokdemper voor & achter

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
Monique
Posts: 8
Joined: Tue May 28, 2019 2:35 am

lekkage schokdemper voor & achter

Post by Monique »

Ik ben nieuw in dit forum, maar in het andere forum ben ik al een paar jaar. Ik woon op Curcao en heb een Xantia 1.8I 16V Tentation 1997, type 1b.
Tijdens de checkup zag mijn monteur dat mijn linker voorschokdemper lekt en nu blijkt dat achter in de buurt van de bol ook een leggage zit. Ik heb onder de auto gekeken en zie dat de bol netjes op het tussenstuk zit maar daarna lekt het.
Nu de vraag is er een overzichttekening wat er na het tussenstuk kan lekken? Is dat misschien de achter schokdemper, zit daar een rubber omheen?
Ik heb foto’s gemaakt… lukt alleen nog niet om het op te laden…
(Ik ga naar NL 2 juni, dus kan de onderdelen bestellen en mee terug nemen.)
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: lekkage schokdemper voor & achter

Post by Alfred »

Welkom terug Monique :D

Een tekening heb ik niet, misschien kan iemand die posten.
De lekkage bij de voorschokdempers komt hoogstwaarschijnlijk door poreuze retourslangen.

Die kun je al zien als je het wiel helemaal uitstuurt, of even verwijdert.
In de wielkast, achter het wiel loopt een rubber slang omhoog, vanaf de onderkant van de veerpoot. Check die eens.
Vervangen is ca 5 minuten werk.

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: lekkage schokdemper voor & achter

Post by bthomas »

Ik vind dat op deze website goede informatie staat, waaronder tekeningen:

http://xantia007.free.fr/19_circuit_ret ... nction.php

Ik spreek geen woord Frans maar google translate produceert er wel iets leesbaars van en anders kun je plezier beleven aan de uiterst merkwaardige zinnen. :lol:
Monique
Posts: 8
Joined: Tue May 28, 2019 2:35 am

Re: lekkage schokdemper voor & achter

Post by Monique »

Oke bruikbare tips! thanx, kan het zijn dat de schokdemper zelf ook stuk is of kan daar geen lekkage door komen?
Uhh ik zit net te denken, de schokdenper heeft waarschijnlijk zelf geen vloeistof maar de bol die zorgt voor de opvang/druk etc toch.
Of heb ik het verkeerd, Mijn monteur zit nu op een zeilboot naar Panama , dus ik kan hem niet vragen…
Monique
Posts: 8
Joined: Tue May 28, 2019 2:35 am

Re: lekkage schokdemper voor & achter

Post by Monique »

Ergens bij de bol links achter zit een ‘schokdemper?’ rubber ( horizontaal) dat is klets nat druppels groen vloeistof…in een sort metalen beschermings kast…
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: lekkage schokdemper voor & achter

Post by Feije »

Bij mijn weten zit het schokdemper-gedeelte onderin de bol zelf. Dat gaat in ieder geval niet op dezelfde manier lekken als bij de meeste auto’s. Een leidinkje of zo kan altijd gaan lekken.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: lekkage schokdemper voor & achter

Post by Alfred »

Zie je deze lekkage onder de motorkap?
Of bedoel je misschien het LHM-vat.
Dat is die vierkante zwarte plastic trommel met al die leidingen aan de bovenkant, ligt daar groene olie op?

Een foto zou nu toch wel handig zijn.

Mvg. Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: lekkage schokdemper voor & achter

Post by henkr »

Denk dat Monique de lekzak van de achterste veercilinder bedoelt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Monique
Posts: 8
Joined: Tue May 28, 2019 2:35 am

Re: lekkage schokdemper voor & achter

Post by Monique »

Mijn Xant, heeft 3 lekken, 1) stuurbekrachtingspomp, heb ik inmiddels een vervanging voor, 2. bij linker voorwiel, bij schokdemper (verticaal)
3. Bij linker achterwiel, na de bol, is een tussenstuk en een ribbelig rubber, horizontaal daar ergens zit het lek. Ik heb foto’s maar kan ze er niet bij zetten.……
(misschien werkt foto’s het forum alleen met PC’s, ik heb een Apple) Ik kan de foto’s wel maile naar iemand die het erop kan zetten…
Monique
Posts: 8
Joined: Tue May 28, 2019 2:35 am

Re: lekkage schokdemper voor & achter

Post by Monique »

Henkr, wat is een lekzak?en waar zit die …
Post Reply