De kapotte ECU

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
Post Reply
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

De kapotte ECU

Post by Breeze »

Deze week voor het eerst sinds 53 jaar C(E) en D(E) loos (inklusief code 95). Gewoon laten verlopen en het voelt wel een beetje kaal, maar ach ik verwacht toch niet meer als boomer achter een groot stuur te hoeven kruipen. Dat imponeren met een volledig rijtje rijbewijzen viel ook tegen want ik miste de T, dus ik kon niet zoals Henk op de trekker springen om naar 's Gavenhage te koersen.

Een verhaal uit januari 2013 over een vrachtwagenrit is daarmee echt nostalgie geworden.

Toen laatst Vos, Boven-Leeuwen ter sprake kwam, bedacht ik mij dat ik in mijn pre-XCNL periode een mooie deal heb gemaakt met deze onderdelenboer.

De kapotte ECU

Voor het laatste zweefvliegkamp, dat ik als aktief zweefvlieger heb meegemaakt was ik, zoals vaak, weer ingepland om de zweefvlieglier van mijn club de DSA (Delftsche Studenten Aeroclub) over te rijden van Terlet naar vliegveld Blaubeuren in Baden-Württemberg.
Lier DSA.JPG
Lier DSA.JPG (71.48 KiB) Viewed 1506 times
Op weg met de lier liet ik de 1,8 8V Break plus mijn zelfgebouwde zweefvliegtuig in mijn zelfgebouwde aanhanger, achter mij aan rijden.

Xantia + Ka-6 aanhanger.JPG
Xantia + Ka-6 aanhanger.JPG (42.24 KiB) Viewed 1506 times
Als Xantia-chauffeur koos ik dan een studentclublid die er min of meer betrouwbaar uitzag. Op spraak kan je niet selecteren, want een aardappel achterin hebben ze bijna allemaal. Na de laatste stop voor het einddoel, wilde ik welgemoed wegrijden en zag in de spiegel mijn Xantia-aanhangercombinatie ook aanstalten maken. We hadden beiden ongeveer hetzelfde vermogen (75 kW) en dat uitte zich bij de lier in een tergend trage acceleratie en bij de Xant in een opvallend laag verbruikscijfer bij de 90 km/h kruissnelheid, ondanks de aanhanger. Een achterblijvende Xantia was dus niet zorgelijk, maar op een gegeven moment kwam er een telefoontje van de Xantchauffeur, dat er met geen mogelijkheid leven was te krijgen in de 4-cilinder met 1761 cm3 slagvolume en 8 kleppen. Teruggereden en ook na alle trucjes geprobeerd te hebben, bleef de motor doodstil. Dus de ADAC gebeld maar dezelfde diagnose, storing onvindbaar.
Afslepen naar de dichtsbijzijnde Duitse Citgarage bleef nog over. De aanhanger werd ’s nachts naar het vliegveld bij Blaubeuren verder vervoerd door een clubvoertuig. We zaten vlak bij Göppingen, de Märklinstad (met museum) en dat is geen straf als je moet wachten op een reparatie. Want de kleine Citroëngarage kon het probleem ook niet diagnostiseren. De Lexia gaf geen sjoege en dat was duidelijk een deuk in het eergevoel van deze Duitse Citroënspecialist.
De ANWB R&K brief is keihard, als het probleem niet binnen 2-3 dagen kan worden opgelost, volgt repatriëring en verstrekking van vervangend vervoer. Omdat ik duidelijk had aangegeven dat ik een lange aanhanger moest trekken, reed er de volgende dag een Merc E-Break het vliegveld op.

Merc E Break.JPG
Merc E Break.JPG (72.42 KiB) Viewed 1506 times
Toch wel leuk zo’n balzaal met veel luxe. Je hebt volgens de voorwaarden van de R&K brief recht op maximaal 6 weken vervangend vervoer. Daarvan probeerden ze nog 1 week Merc huur op mij af te wentelen en dat is geen gering bedrag. Ondanks inschakelen van een incassobureau en dreiging met een rechtzaak, heb ik mijn poot stijf gehouden, want ik wist dat ik juridisch sterk stond. Nooit meer iets van gehoord, alleen zit ik nu bij Route Mobiel.
Terug in NL moest er een beslissing worden genomen over de lamme Xant. Want mijn vakgarage, waar de Xant was afgeleverd, zag er ook geen gat in en het afslepen naar Citgarage Martin de Haan in Albl’dam leverde alleen maar afsleepkosten op. De enige mogelijke oorzaak die overbleef, was een kapotte ECU. Maar dat was een gok, want een goede diagnose met een Lexia kan alleen maar gesteld worden met een werkende ECU.
Een ECU van het goede type was voorradig bij Vos, Boven-Leeuwen, voor slechts € 200. Die wilde ze gaarne opsturen, maar eventueel terugnemen was er niet bij.
Toen de knoop doorgehakt om dit risico te nemen, want een Xant met een niet lopende motor heeft alleen sloopwaarde en eigenlijk wilde ik na 11 jaar en 293 000 km nog steeds niet scheiden van mijn rode Break. Het pakte goed uit en het is toch wel een bijzonder gevoel als je de motor ineens weer tot leven hoort komen, nadat hij een paar weken morsdood is geweest.

Hij heeft het nog anderhalf jaar uitgehouden, toen was het CO gehalte torenhoog (2,5%) en dat gaf een APK probleem, er kruiste ineens een Xant V6 mijn pad en ik ontdekte XCNL. De rest is geschiedenis.

Breeze
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply