Abs?

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Abs?

Post by Feije »

petervz wrote: Sat Dec 21, 2019 4:00 pmBij mijn Xantia brand het ABS lampje ook,alleen zit er helemaal geen ABS op :lol:
O dan is er iemand heel fanatiek bezig geweest met het vervangen van je dashboardlampjes en heeft die ook lampjes gezet op plekken waar af-fabriek geen lampjes zaten. Op het XM-forum heb ik ook wel eens gelezen dat iemand met een XM benzine op die manier een melding kreeg over water in zijn dieselfilter ;).
Ronvanzon
Posts: 6
Joined: Sat Dec 21, 2019 9:37 am

Re: Abs?

Post by Ronvanzon »

Zojuist telefoontje van de garage; er zit ABS op (idd te zien onder de motorkap), en ze voelen bij een testrit met flink remmen ook dat-ie werkt, maar ze kunnen geen lampje vinden op het dashboard dat het ook aangeeft.

Dit kan betekenen dat
1) alles idd werkt, en dat het lampje toevallig kapot is
2) het werkt voelbaar op max 3 wielen en er zit een hardnekkige storing op minimaal 1 wiel.

Ik denk dat ik de auto laat staan...

Ron
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Abs?

Post by JW-C5 »

Als er geen duidelijkheid komt over het waarom van het niet brandende ABS lampje. zou ik dat ook doen: bij twijfel....

En waarom schreef ik eerder:
Overigens, als deze auto inderdaad geen ABS blijkt te hebben, zou ík 'm laten staan.....
Net als Breeze heb ik intussen ervaren dat een goed werkend ABS meters remweg kan schelen, met name op een nat wegdek.
Dat kan het verschil zijn tussen "boem is ho" en een auto die nog in goede staat blijft :lol:

Bij mijn weten zijn er ook niet veel ABS-loze T2 Xantia's. Oftewel, er zijn vast wel goeie te vinden.

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Abs?

Post by Feije »

Ronvanzon wrote: Sat Dec 21, 2019 5:20 pm1) alles idd werkt, en dat het lampje toevallig kapot is
Dit zou ik me nog best kunnen voorstellen. Op één of andere duistere manier was het lampje van mijn mistlampen vóór ook stuk, terwijl dat lampje nauwelijks gebruikt is. Kwam er pas achter dat ik zo'n lampje had toen ik alle lampjes had vervangen :lol:.
Ronvanzon wrote: Sat Dec 21, 2019 5:20 pm2) het werkt voelbaar op max 3 wielen en er zit een hardnekkige storing op minimaal 1 wiel.
Ik weet niet of dat kan. Ik heb altijd aangenomen dat het systeem bij een storing meteen niks meer doet, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel klopt :think:.

Als de ABS inderdaad werkt zou ik die auto niet alleen hierop laten staan, maar misschien waren er wel meer dingen niet helemaal zoals je verwacht had?
Last edited by Feije on Sat Dec 21, 2019 8:24 pm, edited 1 time in total.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Abs?

Post by henkr »

Is het een optie hem ter plekke aan de Lexia te hangen?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Ronvanzon
Posts: 6
Joined: Sat Dec 21, 2019 9:37 am

Re: Abs?

Post by Ronvanzon »

De auto staat bij een citroen/peugeot garage. Dus als ze me volledig vertrouwen hadden willen geven hadden ze ‘m zelf natuurlijk kunnen uitlezen. Maar ze hebben het gedaan via een ritje.
Next! Dit is niet de laatste die wordt aangeboden.

Ron
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Abs?

Post by JW-C5 »

Verstandige keuze :thumbup:

Groet,
JW
Post Reply