Rijhoogte voorwielen

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Rijhoogte voorwielen

Post by henkr »

En zorg er vooral voor dat de garagevloer stofvrij is, een overdrukcabine of een steriele o.k. is voor deze klus zeker aan te bevelen. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Rijhoogte voorwielen

Post by Breeze »

Kortom, de garage bij Henk is daarvoor dus uitstekend geschikt, vermits hij zijn vloer nauwkeurig waterpas heeft gelegd.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Rijhoogte voorwielen

Post by henkr »

Even zonder gekheid: ik heb ooit bij de dealer de wagenhoogte laten checken en voor dat doel werden eerst een paar groene plastic conussen op de wielen gemonteerd, uitlopend in een punt (een soort feestmutsjes dus), daarmee werd dan de belaste straal van het wiel gemeten, redelijk nauwkeurig dus.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Rijhoogte voorwielen

Post by JW-C5 »

Ook bij mijn laatste Xant is dat ooit op die manier gedaan. Op die manier meet je de ashoogte, waarbij rekening gehouden wordt met de indrukking van de band door de belasting daar op. Om die reden mag je niet uitgaan van de diameter gedeeld door 2 pi

Ik kwam toen bij de garage omdat ik vond dat hij achter niet goed veerde.
De garagist betwijfelde of dat aan de hoogteafstelling zou liggen, op het eerste gezicht leek die correct. Maar na meting bleek die toch een krappe 10 mm mis te zijn, na correctie veerde hij weer zoals het hoorde.
Daarop kwam de garagist met de opmerking dat hij dit niet verwacht had, en dat hij nog niet eerder een klant gehad had die zoiets waarnam :D

Groet,
JW
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Rijhoogte voorwielen

Post by H@ns »

Prinses op de erwt :lol:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Rijhoogte voorwielen

Post by JW-C5 »

Zoiets, ja :mrgreen:

Groet,
JW
Post Reply